Aktualności

Pomorze Zachodnie ma już komplet Impulsów

12 grudnia 2013 r. na dworzec Szczecin Główny wjechały pierwsze 3 Impulsy. Dziś, 25 marca,  marszałek województwa Olgierd Geblewicz odprawił w premierową podróż do Stargardu Szczecińskiego Impulsa nr 13 i tym samym oficjalnie zakończył realizację największego projektu kolejowego dla Pomorza Zachodniego. 

- Każdy projekt się kiedyś kończy, a koniec największego projektu kolejowego na Pomorzu Zachodnim ma w naszym taborze ma postać dwunastego z kolei nowoczesnego Impulsa. Sukcesywnie dostarczane nam od grudnia 2013 roku Impulsy przewiozły już 1,7 mln pasażerów – podsumował marszałek Geblewicz otwierając uroczystość. Zdaniem marszałka nie tylko tabor decyduje o popularności połączeń kolejowych. - Wygodą, komfortem, czasem podróży, jednym słowem jakością staramy się zachęcić mieszkańców do podróży pociągami. A te warunki na pewno spełniają Impulsy. W wakacje uruchomiony zostanie szybki pociąg nad morze. Dokładnie 27 czerwca o godz. 8.19  „Błękitny” wyruszy ze Szczecina, by w ciągu 65 minut zawieźć podróżnych do Świnoujścia, i tak będzie kursował do końca wakacji – zapowiedział marszałek Olgierd Geblewicz.
- Realizacja nowych pomysłów jest możliwa dzięki inwestycjom w tabor i infrastrukturę kolejową. Chcę gorąco podziękować firmie Newag, która wywiązała się z wysoko postawionych warunków kontraktu. Mam nadzieję, że nowa perspektywa i nowe plany stworzą w przyszłości kolejne możliwości współpracy – stwierdził marszałek Geblewicz.

Prezes Zarządu, dyrektor naczelny Newag SA Zbigniew Konieczek w swoim wystąpieniu także wysoko ocenił jakość współpracy z Województwem Zachodniopomorskim. – Realizacja kontraktu rzeczywiście przebiegała w tempie ekspresowym – przyznał prezes Konieczek, ilustrując skalę zamówienia liczbami. - Do produkcji pociągów zużyto 704 788 kg stali, do malowania zużyto 25 998 kg farby, w pojazdach położono łącznie 750 000 km kabli, zamontowano 2912 foteli i 756 szyb i wykorzystano 14 000 metrów bieżących rur do wykonania instalacji pneumatycznej – wyliczał. Zachodniopomorskie Impulsy przejechały już 1,5 mln km. W tej statystyce najważniejszy jest według prezesa Newagu jeden wskaźnik. - Współczynnik niezawodności wynosi  98% - pochwalił się Zbigniew Konieczek.

Wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj komentując zakończenie projektu powiedział, że jest przekonany, że nowa perspektywa pozwoli na pełną modernizację taboru województwa. – Cały czas gonimy ten XXI wiek, ale sądzę patrząc choćby na Impulsy, że już jesteśmy coraz bliżej tego, by stał się on naszym udziałem – mówił wicemarszałek Sobieraj. – Chciałbym, aby pociągi nie tylko pięknie wyglądały, ale też faktycznie mogły rozwijać pełną szybkość.      

Projekt  „Zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie” jest realizowany wspólnie przez Województwa Zachodniopomorskie i Lubuskie w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. Zakup 14 Impulsów – 12 dla Województwa Zachodniopomorskiego i 2 dla Lubuskiego - współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu to 300 mln złotych.

Najnowszy pociąg Województwa Zachodniopomorskiego – Impuls nr 13 - w swą pierwszą podróż wyruszył na trasę Szczecin Główny – Stargard Szczeciński – Szczecin Główny. Miejscami osiągał prędkość ok. 130 km/godz.

Prezentacja Informacja prasowa

Konferencja informacyjno-promocyjna ws. zakupu czternastu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych

Dnia 25 lutego 2015 r. w hotelu Rycerskim w Szczecinie odbyło się konferencyjne spotkanie informacyjne poświęcone projektowi zakupu czternastu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwo Zachodniopomorskie i Województwo Lubuskie.

IMG_0170.JPG

 

Konferencja miała charakter informacyjny i skierowana była głównie do przedstawicieli społeczności lokalnych, które z uwagi na przebieg linii komunikacyjnych są potencjalnymi użytkownikami zakupionego taboru.

Celem konferencji było upowszechnienie wiedzy na temat projektu zakupu pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich organizowanych przez Województwa: Lubuskie i Zachodniopomorskie. Jej uczestnikom przekazana została kompleksowa i rzetelna informacji o nowym taborze, jego zaletach związanych z poprawą komfortu i bezpieczeństwa podróżowania oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych.

                                     

Program konferencji obejmował prezentacje:

  • przedstawiciela Beneficjenta,
  • przedstawiciela firmy NEWAG S.A. – producenta taboru kolejowego,
  • przedstawiciela Przewoźnika – użytkownika zakupionego taboru kolejowego.

 

Przedstawiciel Beneficjenta Projektu, Kierownik Biura Regionalnego Transportu Pasażerskiego Wydziału Infrastruktury i Transportu dokonał prezentacji Projektu  od strony jego genezy, źródeł finansowania, przebiegu realizacji i stanu obecnego..

W wystąpieniu przedstawiciela Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego nie zabrakło również odniesień do strategii rozwoju publicznego transportu kolejowego Województwa Zachodniopomorskiego.

 

Przedstawiciele producenta – firmy Newag S.A. zaprezentowali stosowane obecnie standardy
w zakresie zapewnienia komfortu, użyteczności i bezpieczeństwa kolejowych przewozów pasażerskich realizowanych przez pociągi z rodziny Impuls.

 

W kolejnym wystąpieniu omówione zostały dotychczasowe doświadczenia użytkownika pojazdów - spółkę „Przewozy Regionalne” związane z eksploatacją nowoczesnego taboru ED78 Impuls. Bardzo wysoko ocenione zostały liczne udogodnienia dla pasażera (nowoczesne wnętrza, wygodne fotele, klimatyzacja, niski poziom drgań i hałasu, dostęp do gniazd elektrycznych czy Wi-Fi). Oprócz komfortu i niezawodności przedstawiciel Przewoźnika podkreślił bardzo mocno wpływ parametrów trakcyjnych pojazdów na czas przejazdów, co doskonale odzwierciedliło porównanie czasów przejazdów.

 IMG_0228.JPG

Na uwagę zasługuje również szereg korzyści dla przewoźnika eksploatującego tabor. Nowe pojazdy monitorując i rejestrując ogromną ilość parametrów technicznych związanych z pracą pojazdu, w tym jakość zasilania w sieci trakcyjnej, pozwalają przewoźnikowi na skuteczne reagowanie u zarządcy linii kolejowej na wszelkie awarie spowodowane np. brakiem lub niską jakością zasilania.

 

Zakup nowoczesnego taboru współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach projektu realizowany jest zakup czternastu nowych pojazdów serii ED78 Impuls - w tym dwunastu dla Województwa Zachodniopomorskiego i dwóch dla Województwa Lubuskiego.

Całkowita wartość Projektu: 299 849 400,- złotych brutto, w tym wydatki kwalifikowane: 243 780 000,- złotych, POIŚ: 170.646.000,- złotych (70%), Województwo Zachodniopomorskie: 62.686.285,- złotych (26%), Województwo Lubuskie: 10.447.714,- złotych (4%)

Pociągi służą pasażerom na trasach czterech województw: zachodniopomorskiego, lubuskiego, pomorskiego i wielkopolskiego w relacjach:

• Świnoujście - Szczecin - Poznań
• Szczecin - Koszalin - Słupsk
• Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól.

Uroczyste przekazanie trzech pierwszych Impulsów

12 grudnia 2013 r. w Szczecinie odbyły się uroczyste przekazanie i prezentacja trzech nowych pociągów elektrycznych serii ED78, nazywanych także Impulsami. Pojazdy wyprodukowane przez zakłady NEWAG w Nowym Sączu zostały wyposażone m.in. w: klimatyzację, gniazdka elektryczne 230 V przy każdym fotelu, system informacji audiowizualnej, stojaki na rowery  oraz urządzenia umożliwiające bezpłatne korzystanie z internetu (Wi-Fi). W nowoczesnych i ekologicznych toaletach zostały zainstalowane przewijaki dla niemowląt. Impulsy kursują jako pociągi REGIO na trasach: Szczecin – Słupsk, Szczecin – Świnoujście i Szczecin – Poznań. W ramach działania Zachodniej Grupy Zakupowej, w której w skład weszły województwa zachodniopomorskie i lubuskie, zakupionych zostanie łącznie 14 pociągów tego typu. W Zachodniopomorskiem będzie kursowało 12 z nich. Siedem zostanie dostarczonych jeszcze w 2014 roku, a pozostałe cztery będą przekazane do 30 kwietnia przyszłego roku.

Przekazanie pierwszego pojazdu

Informujemy, że w dniu 13.10.2014r. nastąpiło przekazanie pierwszego dla Województwa Lubuskiego pojazdu „Impuls” o oznaczeniu kolejowym ED78­010, potwierdzone stosownym protokołem przekazania do eksploatacji. Pojazd został dostarczony do stacji Rzepin i przekazany przewoźnikowi, tj. spółce Przewozy Regionalne. Elektryczny zespół trakcyjny rozpocznie regularne kursy na trasie Zielona Góra – Poznań Gł. już od 1 listopada br. Z chwilą wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów, tj. od dnia 14 grudnia br. pojazd obsłuży linię komunikacyjną Nowa Sól – Zielona Góra – Zbąszynek – Poznań Gł. Symboliczne przywitanie pojazdu wraz z jazdą promocyjną na trasie Zielona Góra – Sulechów – Zielona Góra planowane jest na dzień 6 listopada.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko